Výchovný poradca - jeho miesto a význam na škole
- Ostatná aktualizácia: streda, 11. september 2019, 15:42
-
Podrobnosti:
Napísal/a: Mgr. Lenka Dobiášová, výchovný poradca -
11-september-2017 16:05
Úlohou výchovného poradcu na škole je:
-poskytovať metodickú a informačnú pomoc žiakom, ale aj ich zákonným zástupcom pri riešení výchovných problémov, priebežne monitorovať správanie sa žiakov a zmeny, v prípadoch na porušovanie ich zdravého osobnostného vývinu a podozrenia, že by mohli byť vystavení ohrozeniu života lebo zdravia alebo neľudskému a zlému zaobchádzaniu zabezpečiť ich ochranu a bezodkladne riešiť v spolupráci so šk. psychológom, odbornými zamestnancami CPPPaP, podľa potreby pediatrom, sociálnym kurátorom alebo policajtom v súčinnosti so zákonnými zástupcami a vedením školy.
-poskytnúť informácie rodičom o preventívnych aktivitách na škole a o možnostiach účinnej prevencie a pomoci ako aj o možnostiach odbornej pomoci CPPPaP,
-spolupracovať s orgánmi ochrany /súdy, orgány sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately/, obcami, vyššími územnými celkami v súlade so zákonom č.36/2005 a č.305/2005,
-podporovať rozvoj osobnosti žiaka, rozvíjať u žiakov schopnosť prevziať zodpovednosť za seba a svoj rozvoj,
-spolupracovať s triednymi učiteľmi s cieľom predchádzať vzniku problémov a včas podchytiť problémových žiakov,
-uskutočňovať konzultácie s problémovými žiakmi, žiakmi s poruchami správania,
-pomocou triednych učiteľov zabezpečiť užší kontakt s rodičmi pri riešení výchovných a vzdelávacích problémov žiakov, osobitnú pozornosť venovať žiakom, ktorí majú sklon k záškoláctvu a prijímať účinné preventívne opatrenia na zamedzenie jeho vzniku,
-mapovať žiakov zo sociálne znevýhodného prostredia,
-v spolupráci s koordinátorom PPP realizovať aktivity pre žiakov smerujúce k prevencii šikanovania,
-v spolupráci so šk. psychológom, vyučujúcimi realizovať program výchovy k ľudským právam, potláčaniu prejavov intolerancie,
-viesť dokumentáciu (evidencia problémových a nadaných žiakov, prehľady o individuálnych a skupinových poradenstvách, správy o vzdelávaní žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia),
-vypracovať, aktualizovať Vnútorný školský poriadok.
Konzultácia a informácie pre rodičov, žiakov, učiteľov:
1. Preventívne aktivity na škole
2. Poradenstvo pre rodičov žiakov s poruchami učenia a správania
3. Výchovné problémy a možnosti ich riešenia
4. Výklad Vnútorného školského poriadku
5. Sprostredkovanie následnej pomoci /šk. psychológ, odborní zamestnancami CPPPaP, pediater, orgány ochrany - súdy, orgány sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately
Monitoring a evidencia:
1. Monitoring a evidencia žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia
2. Monitoring a evidencia žiakov s problémami správania
3. Monitoring žiakov v súvislosti so začleňovaním do sociálnych vzťahov a štruktúr
4. Monitoring nadaných a talentovaných žiakov